Behåll duktiga medarbetare

Behåll duktiga medarbetare med rätt ledarskap

Joyful young web developer drinking coffee while taking break from work in home office

Det är ofta svårt att behålla duktiga medarbetare. Självklart kan situationer uppkomma där duktiga medarbetare får möjligheter som gör att de väljer att lämna. Det är naturligt. Men ofta handlar det om andra saker. Vad är det som gör att en till synes presterande och nöjd medarbetare väljer att lämna?

Chicagobaserade ledarskapskonsulten, Michael Kibler har presenterat ett ord för att beskriva när en superstjärna på jobbet väljer att lämna – Brownout. I en artikel i Harvard Business Review jämför han en duktig medarbetare med livscykeln för en stjärna. Utifrån ser de ut att lysa men de slocknar långsamt tills de försvinner.

Rätt återhämtning viktig för medarbetare

Enligt Michael Kiblers erfarenheter så finns några kännetecken på högpresterande medarbetare som till slut väljer att bryta upp från arbetsgivaren och söka en annan tillvaro. Det mesta handlar om att arbetet tar för mycket fokus och skapar en disharmoni i livet.

  • En gradvis försämring av fysiskt tillstånd på grund av mindre sömn och mindre tid för träning och egenvård.
  • Försämrade förhållanden med närmaste familjemedlemmar
  • Mer avlägsna relationer med gamla vänner
  • Mindre fokus på personliga intressen
  • En sämre förmåga att koncentrera sig i konversationer som inte är arbetsrelaterade.

Följ upp medarbetare på rätt sätt

För oss på PQM Systems är rätt uppföljning av en medarbete nyckeln till att både behålla en duktig medarbetare och att preventivt motverka utmattning. Närmaste ledaren måste ha kunskapen, rutinerna och verktygen för att kontinuerligt följa upp hur medarbetare mår. Som ledare behöver man komma djupare in än att diskutera prestation och hårda värden.

"More than half the people who leave their jobs do so because of their relationship with their boss. Smart companies make certain that their managers know how to balance being professional with being human."

Michael E. Kibler

Som ledare är det viktigt att få kunskaper i hur man bemöter sina medarbetare i olika situationer. Hur hanterar man de svåra samtalen? Hur motiverar du en medarbetare? Vad är bra internkommunikation? Ser du tecken på stress eller sämre återhämtning?
Undvik att tappa talangerna – behåll duktiga medarbetare genom att satsa på den psykosociala hälsan, kunskap och processer för medarbetaruppföljning.

/Markus Sulkupuro
VD – PQM Systems